16ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

ΠΗΓΗ http://tvxs.gr/

Το 16ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, θα διεξαχθεί από τις 14 μέχρι τις 23 Μαρτίου και στο πρόγραμμά του φέτος θα έχουμε την ευκαιρία να απολαύσουμε τις δημιουργίες δύο σπουδαίων δημιουργών. Του πρόωρα χαμένου Καναδού κινηματογραφιστή και φίλου του Φεστιβάλ, Πίτερ Ουιντόνικ, καθώς και του Γάλλου σκηνοθέτη Νικολά Φιλιμπέρ, ενός βιρτουόζου της τέχνης της παρατήρησης, ο οποίος αναμένεται να δώσει το παρών στη διοργάνωση. Του Γιώργου Ρούσσου.

148892g-piter_ouintonik_-_nikola_philimper_01_-_peter_wintonick

«Να τιμάς ό,τι σε εμπνέει» Πίτερ Ουιντόνικ / Peter Wintonick (1953 – November 18, 2013)

Η καλή προετοιμασία και τα γρήγορα αντανακλαστικά είναι το ήμισυ του παντώς για ένα επιτυχημένο κινηματογραφικό φεστιβάλ. Στο πλαίσιο αυτό κι ένα μήνα πρίν την εκκίνησή του, το 16ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα, ανακοίνωσε ότι φέτος τιμά στα αφιερώματά του δυο δημιουργούς που ενέπνευσαν και εμπνέουν τον κόσμο του ντοκιμαντέρ. Τον πρόωρα χαμένο Καναδό κινηματογραφιστή, Πίτερ Ουιντόνικ (1953-2013) και τον Γάλλο σκηνοθέτη Νικολά Φιλιμπέρ, ο οποίος θα δώσει το παρών στη διοργάνωση.

Αφιέρωμα στον Πίτερ Ουιντόνικ

Η συνεισφορά του Πίτερ Ουιντόνικ (Peter Wintonick) στην τέχνη του ντοκιμαντέρ είναι πραγματικά ανεκτίμητη. Πολυπράγμων και ανήσυχος, ο Καναδός δημιουργός υπηρέτησε το είδος μέσα από πολλαπλούς ρόλους – σκηνοθέτης, παραγωγός, προγραμματιστής, κριτικός κινηματογράφου – ενώ στάθηκε μέντορας σε πολλές γενιές νέων κινηματογραφιστών.

Το 16ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα, τιμά τη μνήμη του βραβευμένου κινηματογραφιστή μέσα από ένα αφιέρωμα που παρουσιάζει χαρακτηριστικούς σταθμούς στο έργο του. Ο ίδιος υπήρξε στενός φίλος και πολύτιμος συνεργάτης του θεσμού, στηρίζοντάς τον έμπρακτα και αδιάλειπτα ήδη από το ξεκίνημά του. Το φεστιβάλ, ως ελάχιστο φόρο τιμής, καθιερώνει το Βραβείο Κοινού Πίτερ Ουιντόνικ, το οποίο θα απονέμεται στο καλύτερο ξένο ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους.

Στην 35ετή διαδρομή του, ο Πίτερ Ουιντόνικ ταξίδεψε σε όλο τον κόσμο μεταδίδοντας τόσο τις γνώσεις του όσο και την αγάπη του για το ντοκιμαντέρ. Συμμετείχε σε περισσότερες από 100 ταινίες και transmedia projects, καθώς και στα σημαντικότερα φεστιβάλ ντοκιμαντέρ ως σύμβουλος, μέλος κριτικής επιτροπής, ομιλητής ή συντονιστής εργαστηρίων. Είχε λάβει διεθνείς διακρίσεις, ανάμεσα στις οποίες και την υψηλότερη τιμή στον χώρο του πολιτισμού στον Καναδά, το βραβείο Canadian Governor General’s Award in Visual and Media Arts.

148892g-piter_ouintonik_-_nikola_philimper_02_-_manifacturing__consent

Πάντοτε δραστήριος μπροστά και πίσω από την κάμερα, ο Πίτερ Ουιντόνικ υπήρξε παράλληλα κι ένας από τους πρωτοπόρους των ψηφιακών μέσων, καθώς και συνιδρυτής του DocAgora. Στο πλαίσιο του αφιερώματος του 16ου ΦΝΘ στον Πίτερ Ουιντόνικ, το οποίο συνοδεύεται από δίγλωσση έκδοση για το έργο του, θα προβληθεί η ταινία – σταθμός στην πορεία του δημιουργού, το ντοκιμαντέρ: «Κατασκευάζοντας συναίνεση: Ο Νόαμ Τσόμσκι και τα ΜΜΕ» (1992, συν-σκηνοθεσία με τον Μαρκ Άκμπαρ).

Το ντοκιμαντέρ, αποτελεί ένα πορτρέτο του Νόαμ Τσόμσκι που μυεί έξυπνα τον θεατή στα άδυτα των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης. Η ταινία χαρακτηρίστηκε από το National Film Board ως «το καλύτερο καναδικό ντοκιμαντέρ όλων των εποχών». Προβλήθηκε σε περισσότερες από 300 πόλεις ανά τον κόσμο, απέσπασε 22 βραβεία, παρουσιάστηκε σε περισσότερα από 50 διεθνή φεστιβάλ και αναμεταδόθηκε σε 12 γλώσσες.

Με το μοναδικό πνευματώδες στυλ του, στο ντοκιμαντέρ «Σινεμά Βεριτέ» (2000) ο Ουιντόνικ διερευνά την εν λόγω κινηματογραφική σχολή από τις απαρχές της (Ο Νανούκ του Βορρά) ως τη μετεξέλιξή της (Blair Witch Project), ενώ το ντοκιμαντέρ του «Seeing is Believing» (2002, συν-σκηνοθεσία με την Κατερίνα Τσίζεκ) εστιάζει στη νέα οπτική επανάσταση που συντελείται με όπλο την κινηματογραφική κάμερα.
Το κύκνειο άσμα του Πίτερ Ουιντόνικ ως σκηνοθέτη είναι το ντοκιμαντέρ – οδοιπορικό «PilgrIMAGE: προσκύνημα στην εικόνα» (2009), το οποίο συνυπογράφει με την κόρη του, Μίρα. Από το Κάνσας του Μάγου του Οζ και τη Γαλλία του Ζορζ Μελιές ως τη Μπιενάλε της Βενετίας, οι δυο τους ταξιδεύουν ανά τον κόσμο σε αγαπημένους σύγχρονους και ιστορικούς σταθμούς, ανιχνεύοντας το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον του σινεμά και των μέσων επικοινωνίας.

148892g-piter_ouintonik_-_nikola_philimper_04_-_nikolas_philibert

Αφιέρωμα στον Νικολά Φιλιμπέρ
Ο κινηματογράφος είναι η τέχνη της ελλειπτικότητας: Η γλώσσα είναι μεταφορική και κάθε ταινία έχει τα μυστικά της και μια αίσθηση μυστηρίου». Νικολά Φιλιμπέρ (Nicolas Philibert)

Το έργο του Νικολά Φιλιμπέρ, είναι μία διαδρομή γεμάτη ανθρώπινες εικόνες που συγκινούν χωρίς να εκβιάζουν το συναίσθημα και υπαινίσσονται πολλά περισσότερα απ’ όσα απαθανατίζουν. Το 16ο ΦΝΘ πραγματοποιεί αφιέρωμα στο έργο του Γάλλου κινηματογραφιστή, προβάλλοντας τα σημαντικότερα ντοκιμαντέρ της φιλμογραφίας του.
Γεννημένος στη Νανσύ το 1951, ο Φιλιμπέρ σπούδασε φιλοσοφία, ωστόσο πολύ σύντομα στράφηκε στον κινηματογράφο και εργάστηκε ως βοηθός σκηνοθέτη πλάι στον Αλάν Τανέρ και τον Κλοντ Γκορέτα. Το πρώτο του ντοκιμαντέρ με τίτλο «His Master’s Voice» (1978, συν-σκηνοθεσία με τον Ζεράρ Μορντιγιά) καταγράφει με διορατική ματιά τη νέα παγκόσμια οικονομική κατάσταση που τότε αρχίζει μόλις να διαφαίνεται. Η θεματική γκάμα του Φιλιμπέρ δεν περιορίζεται. Κοινωνικά ζητήματα, τέχνη, πολιτική, φύση… ακολουθεί όσα τον κεντρίζουν με ιδιαίτερη αφοσίωση, σεβασμό κι ευαισθησία.

150139-ellenika_ntokimanter_00

Οι ελληνικές συμμετοχές στο 16ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Αποκαλυπτικά, μαχητικά, με ανατρεπτική διάθεση και κριτική ματιά, τα ντοκιμαντέρ του 16ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα αναμένεται και φέτος να χαρίσουν στους θεατές, δυνατές βιωματικές εμπειρίες.

Με την αντίστροφη μέτρηση για το 16ο ΦΝΘ να έχει ήδη ξεκινήσει και την αυλαία του Φεστιβάλ να σηκώνεται την Παρασκευή 14 Μαρτίου, παρουσιάζουμε τα ελληνικά ντοκιμαντέρ που θα προβληθούν στο πλαίσιο της φετινής διοργάνωσης.

Επίκαιρα κοινωνικά ζητήματα, σύγχρονες εικόνες της κρίσης, καθώς και διαδρομές στην Ιστορία και την μνήμη, απασχολούν τους Έλληνες δημιουργούς. Με την πολιτική στο μικροσκόπιο, αλλά και έμφαση στην καλλιτεχνική δημιουργία και σε πορτρέτα ξεχωριστών ανθρώπων, τα ελληνικά ντοκιμαντέρ βρίσκονται και φέτος στην πρώτη γραμμή του 16ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου αιώνα.

Στο Φεστιβάλ το κοινό θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει συνολικά εξήντα ελληνικά ντοκιμαντέρ, τόσο στο διεθνές πρόγραμμα, όσο και στο ελληνικό πανόραμα. Δημιουργίες που συνθέτουν ένα γοητευτικό μωσαϊκό της ανθρώπινης πραγματικότητας και προσκαλούν το κοινό να το ανακαλύψει.

150139g-ellenika_ntokimanter_01_h_nona

Το ντοκιμαντέρ «Η Νονά» του Στέλιου Κούλογλου, ανιχνεύει τη διαδρομή της καγκελάριου Άνγκελα Μέρκελ. Ένα φιλμ για τις συνέπειες της οικονομικής και κοινωνικής κρίσης στον Νότο της Ευρώπης. Η ταινία, αντλεί τον τίτλο της από το ομώνυμο βιβλίο της Γερμανίδας συγγραφέως Γκέρτρουντ Χέλερ και εξιστορεί τους μηχανισμούς με τους οποίους η Μέρκελ – αυτή είναι η Νονά – κατάφερε να κατακτήσει την Ευρώπη, αδιαφορώντας για τις παράπλευρες συνέπειες, όπως οι αυτοκτονίες στις χώρες του Νότου…

Η ταινία «Στο Νήμα» των Έμιλυς Γιαννούκου και Αλέξανδρου Παπανικολάου ακολουθεί τον Αλέξη Τσίπρα κατά την προεκλογική περίοδο. Στο «Καιρός για Ήρωες» της Καλλιόπης Λεγάκη και του Άγγελου Κοβότσου, ο Ροβήρος Μανθούλης αποκαλύπτει τον Έλληνα δημοσιογράφο Ηλία Δημητρακόπουλο, άνθρωπο-κλειδί στο σκάνδαλο Watergate.

Το «128 Κερατέα: Μια πραγματική ιστορία» των Γρηγόρη Οικονομίδη και Βάιου Σύρρου καταγράφει το οδοιπορικό της εξέγερσης των κατοίκων της Κερατέας ενάντια στη δημιουργία ΧΥΤΑ στην περιοχή. Ενώ το ντοκιμαντέρ «ΣΤαγώνες» της Νέλλης Ψαρρού εστιάζει στην υπόθεση της ιδιωτικοποίησης του νερού στη Θεσσαλονίκη. Τέλος, στη συγκεκριμένη θεματική έχουμε και το «Yusef’s Song» του Κώστα Πλιάκου, όπου με οδηγό έναν ράπερ, παρακολουθούμε τη ζωή στη Λιβύη μετά την πτώση του καθεστώτος του Καντάφι.

150139g-ellenika_ntokimanter_03_to_khameno_sema_tes_demokratias

Ο Γιώργος Αυγερόπουλος καταγράφει τα γεγονότα που ακολούθησαν μετά το κλείσιμο της ΕΡΤ, στο ντοκιμαντέρ του «Το χαμένο σήμα της δημοκρατίας». H ταινία αναφέρεται στην υπόθεση του «ξαφνικού θανάτου» της ΕΡΤ. Του δημόσιου ραδιοτηλεοπτικού φορέα της χώρας που η κυβέρνηση απαγόρευσε αιφνιδιαστικά τη λειτουργίας της, τον Ιούνιο του 2013.

Συναισθηματικά φορτισμένο, το ντοκιμαντέρ «Καλάβρυτα-Άνθρωποι και σκιές» του Ηλία Γιαννακάκη, παραθέτει μαρτυρίες ανθρώπων που έζησαν τη σφαγή των Καλαβρύτων. Κινηματογραφικό ενδιαφέρον έχει το ντοκιμαντέρ «Στοργή στο λαό» του Βασίλη Δούβλη, το οποίο φέρνει στο φως λογοκριμένα καρέ ταινιών που προβλήθηκαν στη διάρκεια της χούντας. Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος και ο Παντελής Βούλγαρης μοιράζονται μεταξύ άλλων τις δικές τους εμπειρίες.

Η ιστορία του πρώτου ηλεκτρικού αυτοκινήτου πόλης που παράχθηκε από τον Γουλανδρή στη Σύρο περνά μέσα από το ντοκιμαντέρ «Ανάμεσα σε δυο νησιά» του Μιχάλη Σταυρόπουλου, ενώ τα «Γιάννενα του στοχασμού και των θρύλων» των Πάνου Κυπαρρίση και Φάνη Δούσκου καταγράφουν την ιστορική και καλλιτεχνική διαδρομή της πόλης.

150139g-ellenika_ntokimanter_08_anamesa_se_dyo_nisia

Τέχνη

Ο αγώνας και οι αγωνίες των νέων ηθοποιών ξεδιπλώνονται στο ντοκιμαντέρ «Ηθοποιοί: Ημερολόγιο σπουδής» του Δημήτρη Κουτσιαμπασάκου, ενώ στη «Μήδεια… Κρείσσων των εμών βουλευμάτων» ο Νίκος Γραμματικός στοχάζεται πάνω στο μύθο της Μήδειας. Καλλιτεχνικές αναζητήσεις, καθημερινές ανθρώπινες ιστορίες, εικόνες της κρίσης, θέατρο και διάδραση, κυριαρχούν στα ντοκιμαντέρ: «Should I Stay or Should I go?» (Να μείνω ή να φύγω;) του Μενέλαου Καραμαγγιώλη, «Δεύτερο τέλος» του Νίκου Λυγγούρη, «Dokime» του Γιώργου Κραββαρίτη, «Οδοιπορικό στους Δελφούς» της Αποστολίας Παπαϊωάννου και»Σχετικά με το τέλος του κόσμου» του Γιάννη Μισσουρίδη.

Στα χνάρια του Τζέιμς Τζόις κινείται η Βουβούλα Σκούρα στο «The Red Bank. James Joyce: Τα τετράδια του, των ελληνικών». Ένας ηθοποιός από την «Αναπαράσταση» του Θόδωρου Αγγελόπουλου θυμάται στη «Θηλειά» του Βασίλη Λουλέ, ένα εικαστικό χωριό, το οποίο στήνεται με την καθοδήγηση του γλύπτη Θ. Παπαγιάννη στο «Θεόδωρος Παπαγιάννης: επιστροφή στο Ελληνικό» του Παναγιώτη Κράββαρη. Ενώ στο «Unplugged» ο Τζώρτζης Γρηγοράκης μας ταξιδεύει στο μουσικό φεστιβάλ του Zermatt των Άλπεων.

149674g-highlights_01_-_the_missing_picture1
Τα highlights του 16ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Υποψήφιο στα φετινά Όσκαρ στην Κατηγορία Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας, το ντοκιμαντέρ «Η Εικόνα που Λείπει» του σκηνοθέτη Ρίτι Παν από την Καμπότζη, έχει προκαλέσει αίσθηση, αποσπώντας ήδη το βραβείο του τμήματος «Ένα Κάποιο Βλέμμα» στο Φεστιβάλ των Καννών.Ο δημιουργός, επιζών ο ίδιος των φρικαλεοτήτων που διέπραξαν οι Κόκκινοι Χμερ, αποτυπώνει αυτές τις μαύρες σελίδες στην πρόσφατη ιστορία της πατρίδας του.

149674g-highlights_02_-_human_geography

Η πολυβραβευμένη Τσέχα ντοκιμαντερίστρια Χελένα Τρεστίκοβα, η Γαλλίδα Κλερ Σιμόν, η οποία κινείται με ευελιξία ανάμεσα στη μυθοπλασία και το ντοκιμαντέρ, και ο ταλαντούχος Αργεντινός δημιουργός Σαντιάγκο Μίτρε, καταγράφουν μέσα από τα πιο πρόσφατα ντοκιμαντέρ τους, «Βόιτα Λάβιτσκα: στα πάνω και στα κάτω», «Ανθρωπογεωγραφία» και «Los posibles» αντίστοιχα, την εύθραυστη ανθρώπινη πραγματικότητα.

149674g-highlights_kler_simon_02

 

Μοιρασμένη ανάμεσα στο ντοκιμαντέρ και στη μυθοπλασία είναι η πορεία της Κλερ Σιμόν. Από τις πιο αξιόλογες κινηματογραφικές φωνές, η δημιουργός υπηρετεί το σινεμά μέσα από πολλαπλούς ρόλους ως σεναριογράφος, ηθοποιός, διευθύντρια φωτογραφίας, μοντέζ και σκηνοθέτιδα.Ιδιαίτερα δημοφιλής στην πατρίδα της, η Σιμόν έχει να επιδείξει μια χαρισματική οπτική: λιτή, εξαιρετικά άμεση (λόγω των ντοκιμαντερίστικων καταβολών της) και αβίαστα ανθρωποκεντρική. Σύμφωνα με την ίδια, το σινεμά είναι ένας τρόπος παρατήρησης και αντίδρασης στην πραγματικότητα.Γι’ αυτό και στις ταινίες της παρατηρούμε να εμπεριέχεται η μαγιά του ντοκιμαντέρ, αποκαλύπτοντας δεξιοτεχνικά την αλήθεια πίσω από τη μυθοπλασία. Στο 54ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης τον Νοέμβριο η Γαλλίδα δημιουργός έδωσε το παρών, καθώς είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε αντιπροσωπευτικές στιγμές της φιλμογραφίας της.

149674g-highlights_03_-_return_to_homs

Το συγκλονιστικό ντοκιμαντέρ «Επιστροφή στη Χομς» του Ταλάλ Ντέρκι (Μεγάλο Βραβείο Επιτροπής στο φεστιβάλ Σάντανς) είναι μια καθηλωτική εκ των έσω ματιά στον πόλεμο που μαίνεται ακόμη στη Συρία, με την κάμερα να ακολουθεί σε απόσταση αναπνοής τα όπλα των ανταρτών.

149674g-highlights_06_-_the_trials_of_muhammad_ali

Οι αληθινές ιστορίες πίσω από τις ταινίες «Σκυλίσια Μέρα» του Σίντνεϊ Λιούμετ και «Argo» του Μπεν Άφλεκ, ξεδιπλώνονται στα αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ «Ο Σκύλος» των Άλισον Μπεργκ και Φρανκ Κερόντρεν και «Ο Άνθρωπός μας στην Τεχεράνη» των Ντρου Τέιλορ και Λάρι Ουάινσταϊν.

Ο μεγαλύτερος πυγμάχος όλων των εποχών είναι ο απόλυτος πρωταγωνιστής στο ντοκιμαντέρ «Οι δοκιμασίες του Μοχάμεντ Άλι» του Μπιλ Σίγκελ.Ο Μοχάμεντ Άλι όταν δεν μαχόταν με τις γροθιές του, ύψωνε τη φωνή του ενάντια στον ρατσισμό και την προκατάληψη, γεγονός που τον κατέστησε σύμβολο για τη διεκδίκηση των ανθρώπινων δικαιωμάτων.

Για πληροφοριες http://www.filmfestival.gr/default.aspx?lang=el-GR&page=448

150139g-ellenika_ntokimanter_01_h_nona (1)148892g-piter_ouintonik_-_nikola_philimper_02_-_manifacturing__consent

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s